måndag 23 mars 2009

MIN INDISKA KYCKLING CURRYGRYTA



Låt mig börja med att uppmana den som vill följa min blogg på allvar att omedelbart kasta bort alla indiska matböcker på kökshyllan. Jag gillar inte kokböcker om indisk mat. De flesta som köper sådana böcker använder dem aldrig för att laga maten och det vet författarna bakom sådana böcker. Därför kan den som ger ut en indisk matbok använda sig av lite extra fånigt fantasi för att dramatisera eller rättare sagt "romantisera" det indiska köket så att läsaren får för sig att indisk mat är mycket svårt att laga. Sanningen är att indisk mat är inte alls svårt att laga och det ska jag bevisa i min blogg. Ta t.ex. den där röda kycklingrätten som man alltid beställer vid besök till indiska krogen. Ja , jag syftar på Kyckling Tandoori. När Ni har följt min blogg kommer Ni att upptäcka hur busenkelt det är att laga denna rätt hemma i lägenheten - och jag kan garantera att den kommer att smaka precis lika god som den kyckling tandoori man får på krogen. Under min 41 år som svensk har mina svenska vänner och bekanta  alltid beundrat mig för hur jag får min Kyckling Tandoori att smaka lika gott om inte godare än den man får på indiska krogarna. Jag har alltid flinat för mig själv i köket och muttrat till mig själv "Om de bara visste hur förbaskade enkelt det är att laga den där rätten"

Men jag får återkomma till tandoori rätterna längre fram. Låt mig först ge lite bakgrund om den indiska matkulturen och sedan börja tala om kryddorna jag använder till just min indisk matlagning. 

Jag kanske bör påpeka att Kokböckerna och i synnerhet de kokböcker som dramatiserar indisk matlagning brukar innehålla många helt onödiga ingredienser i recepterna. Ett bra exempel på en bok som gör detta är den där förskräckligt dåliga indisk matbooken som gavs ut för ett dussintal år sedan av klädvaruhuskedjan "Indiska" i regi av Anders Pihl. Någon sämre bok om indisk mat lär knappast finnas i världen! Jag blev så rosenrasande när jag läste den att jag sökte Anders Pihl för att ge honom en verbal örfil för att ha gjort indisk mat en sådan björntjänst, men turen för honom var att jag fick aldrig tag på karln! Det tragiska är att mer än 150.000 svenskar har köpt boken vilket gör eländet till en försäljnings succée! I den boken finns kryddor som tillhör klimaten och förhållandena i Indien, men som inte alls är anpassbara till den västerländska klimaten, förhållandena och i synnerhet svenskarnas smaklökar. 

Indien är ett stort land som ligger emellan Pakistan och BanglaDesh. Dessa länder var en del av Indien när landet var en brittisk koloni. Pakistan blev självständig samtidigt som Indien (1947) och Bangla Desh som var en del av Pakistan blev självständig år 1972. På hela den här stora ytan som utgör dessa tre länder finns en matkultur som varierar beroende på vilken del av landmassan man befinner sig i. Men nu vill jag föreslå att man totalt struntar i alla Indiens många delstater och låt oss koncentrera oss på de delarna ifrån vilka den matkulturen som caucasier bäst gillar. Dessa är följande: Punjab, Sileth och Kashmir. Punjab ligger dela i Pakistan och dels i Indien. Sileth är ett distrikt i Bangla Desh och Kashmir känner alla till - det är delstaten vars äganderätt Indien och Pakistan aldrig tycks kunna kommer överens om.

Jag vågar påstå att den maten som lagas i dessa tre områden är den maten som bäst anpassar svenskarnas smak. Det finns flera förklaringar till varför det är så, och dessa kommer jag att uppta i min blogg med jämna mellanrum.

Så låt oss börja med en av de enklaste indiska rätter såsom den lagas i dessa tre områden som jag nämner ovan, nämligen en vanlig hederlig "Indisk Kyckling Curry gryta"

KRYDDOR

OBS! 

Det finns tre varumärken av indiska kryddor som jag rekommenderar. Dessa kan man få tag på numera var somhelst i Sverige på  livsmedelsbutikerna som drivs av en del invandrare. Man kan köpa dem i Stockholm hos TAJ MAHAL LIVS, på kammakargatan i Stockholm (Tel: 08-212281) Nästan alla svenska städer har motsvarande matbutiker. T.o.m. ICA och Co-op hart en del av dessa på deras hyllor. Men om Ni vill få er Kyckling curry att smaka lika gott som min då måste ni skaffa dessa rätta kryddor:

Märken heter: 1) TRS; 2) Patak; 3) Rajah eller 4) Bolsts

Min personliga favorit märke är Rajah.

Om du vill laga Indisk mat bör du alltid ha följande kryddor hemma:

1) Chilli (kan ersättas med röd paprika pulver)
2)Haldi (Gurkmeja)
3)Jeera (Spiskummin)
4) Dhaniya (Korriander)
5) Garram Masalla (Blandad indisk stark krydda)
6)Curry Pulver (hot, medium eller Mild)
7) Kasurimethi (kasuri Löf ifrån Indien)

MIN KYCKLING CURRYGRYTA (4 pers)

Glöm allting som står i kokböckerna och lita nu på vad jag skriver. Med undantag av salt behövs endast 3st indiska kryddor till en god kyckling Curry.

Dessa är: Chilli, Currypulver och Korriander. (Chillin kan ersättas med rödpaprika pulver.)

Därutöver behöver du följande ingredienser:

En Färsk kyckling
2 mellanstora gula lökar
3 klyftor vitlök
Matolja
Krossade tomater
en klyfta färsk ingefära
salt
2 dl rödvin

Jag har alltid tyckt att svenska kycklingar är så ynkliga! De är små och saknar substansen som Engelska och Franska kycklingar har. De bästa kycklingar jag smakat är förstås ifrån Irland där jag växte upp. Men jag har vant mig vid den fjuttiga svenska fågeln.

Okej så det första jag gör är att jag tar bort skinnet ifrån fågeln. Helt och hållet förutom just på vingarna där det är svårt att ta bort skinnet. Samtidigt klippar jag bort benstumparna, vingspetsarna och sjärtdelen som hemma på Irland kallades för "The Vicar's Nose" (prästens näsa) när jag var barn! Nu styckar jag kycklingen i 12 bitar. Ni får stycka den hur ni vill, så länge ni får grytbitar som är någorlunda samma i storlek.

Nu hackar jag de två st. gula lökarna och fräser dem i en blandning av Rapsolja och Olivolja. Lökarna ska vara finhackade. Jag hackar också en klyfta färsk ingefära och låter den fräsas tillsammans med de hackade lökarna. När lökröran blir guld-brun i färg tillägger jag en tsk RÖDCHILLI pulver (eller 2st tskdar röd paprika pulver) Värmen står på nr 6 (högst) och nu stoppar jag ned kycklingbitarna och blandar ihop dem med den numera rödaktiga lökröran. Samtidigt sänker jag värmen till 4. Nu fräsas kycklingen och man märker att såsen torkar snabbt så jag häller in lite rödvin, ungefär hälften d.v.s. 1 dl. Kycklingbitarna blir bruna i färg ganska omgående. Då tillsätter jag 2,5 st matskedar med CURRYPULVER och efter jag låter allting puttra i ca 1 minut lägger jag till en liten burk (eller paket) krossade tomater. Samtidigt saltar jag grytan. Efter ca 20 minuter när grytan har puttrat i Nr 2 värme, tillägger jag 1 matsked Dhaniya (korriander) och låter kycklingen puttra tills den är fardiglagad. Jag tillägger resten av det röda vinet och när grytan är färdiglagad pressar jag in vitlöken.

Nu är min kyckling currygryta färdig. Jag serverar den med kokt basmatiris och Mango Chutney. Basmatiris går att köpa på ICA i Uncle Bens eller ICA märken. Bortse från vad som står på paketet om hur riset ska kokas och gör så här:

För 4 pers behöver du ca 4st små kaffekoppar ris. Koka först vattnet. Det ska vara minst 5 - 8 ggr mer vatten än ris. Basmatiris tar 10 minuter att koka. Lägg riset i det kokande vattnet och INTE i vattnet medan det kokar upp. Efter 8 minuter kan du silla bort vattnet i ett durkslag och hällar det nästan kokta riset tillbaka i samma varma kastrull som du just kokat det i. Ta sedan lite hushållspapper och lägg det mellan kastrullen och locket . Riset kokar färdigt i sin egen värme och hushållspappret gör att det torkar och blir mjukt.

Mango Chutney finns att köpa på ICA / Co OP. ta gärna märket "Sherwoods Green Label"

NÅGRA TIPS

Indisk chilli är ganska stark. Ibland använder jag röd paprika pulver som fungerar precis lika bra och såsen blir inte så vass.

Kom i håg att vitlök ska alltid pressas in i slutet.... om du pressar in den tidigare försvinner smaken i såsen.

MITT FÖRSTA MÖTE MED INDISK KYCKLING CURRYGRYTAN

Året var 1955., Jag var tio år gammal. Jag hade lämnat min indiska kultur redan vid 6 års ålder och jag hade glömt maten som jag fick som litet barn. Jag hade ätit kött och potatis och gröt precis som alla andra irländare. Det var när min faster Sophia kom till Dublin ifrån Tanzania där hon var politiker. Jag tillbringade sommaren 1955 hos henne i ett hus som hon hyrde i en Dublin förort. Där smakade jag kyckling grytan för första gången. Jag föll för den med en gång och under den sommaren lärde min faster mig allting om min indiska kultur. Redan då förstod jag matarven som jag fått av mina indiska förfäder.



4 kommentarer:

  1. Kirk and I made your Curry Chicken. It turned out GREAT!
    More recipes, Please.
    Love,
    Marika

    PS. Please don't kill us, but we added a little half & half. "ha ha ha"

    SvaraRadera
  2. Billy,
    How can you condemm the Indian cook books when you yourself use "curry powder" (the likes of which no Indian, Pakistani or Bangladeshi has ever seen). Which is the bigger of two sins, the use of "european curry powder" or "sticking to ingredients that is used in these countries (and mentioned in the Indian cook books that you despise). And by the way I have used the Indian cookbook given out by Indiska and I think that except for a few difficult recipes (specially those on Rasmalai etc), I think it is a good book that not only faithfully describes the Indian restaurant food but the pictures7fotos in it breathe both life and soul of India. I hope you take this in a sporting manner. We are all entitled to have and express our opinions. Soory for posting it as anonym because I do not have a webkonto. I enjoyed reading your biography along with the recipes.

    SvaraRadera
  3. Billy Gellerstedt17 augusti 2010 kl. 12:43

    Gjorde den här grytan, skitgod, men det jag gjorde extra var o tippa i en 2dl matyogurt samt strimla ner 2 paprikor, använder kyckling fileer som jag delade i t-6 lagom STORA bitar..


    Ska göra fler recept på det här billy.. :P

    SvaraRadera
  4. Hej! jag har sökt med ljus å lyckta efter recept på en Indisk matträtt, nämligen Chicken sizlar (Kycklingen kommer ut på en het planka alldeles rykande, kycklingen är "röd efterkryddorna" serveras med en sås vid sida av. Vet du vilken jag menar? Det är min absoluta favoriträtt i det Indiska köket och skulle gärna ha det receptet.
    Om du har det receptet kanske du kan lägga ut det på din blogg!
    // Malin

    SvaraRadera